Friday 27 January 2012

Takut pada ubat !! Sekarang Tidak lagi

Posted by mibi


assalamualaikum.semua sihat..apa !! you all demam ,nak sihat tapi takut makan ubat..ish !! tak patut..you all dtg tpt pada waktunya.. hari ini saya ingin berkongsi tips bagaimana untuk berkenalan dan terus jatuh cinta dgn ubat..entry ini ditujukan khas utk mereka yg takut , tak reti dan sebagainya dgn ubat..

 
katakan tidak pada ubat !!, ubat !! ubat !! ubat !!..saya anti ubat !!..Eeeuww ubat !!,jap lagi la makan ubat , lps itu trs menghilang !! dan byk lagi alasan bagi yg mmg tidak suka mkn ubat..p/s:no excuses oke !!
itulah perkataan yang biasa didengar jika anda mempunyai kawan ,adik beradik,saudara mara girlfriend,boyfriend dan sebagainya  yg mmg tidak suka mkn ubt atau mmg jns tidak suka berkenalan dgn ubat..kesian ubat itu..ubat itu ingin sgt berkenalan dgn anda semua..mmg tak dinafikan ubat itu pahit..pahit itu adlh pnwr..

tahukah anda:ubat sentiasa ada dgn kita cuma kita sahaja tidak perasaan.cth apabila kita sihat kita langsung tak igt kpd ubat apbila sakit sebaliknya..ibarat habis sepah madu dibuang.


oke ini adlh tips untuk berkenalan dan jatuh cinta dgn ubt dan plg sng faham ialah tips utk mereka yg tkt kepada ubt..

1.Bayangkan ubat itu seperti gula2x

you all tau gula2x smarties yang warna warni tu kan3x?? haa~ masa you all  nak makan ubat tu, mari kita sama2x imagine yang kita bakal menelan gula2x yang sedap dan berwarna-warni itu..hehehe..p/s:sedapnyer yummy

2.Minum air banyak2x
masa sebelum @ selepas telan ubat tu, cepat2x minum air banyak2x supaya rasa ubat tu tak terasa sangat dekat lidah. [kan selalu ubat ni pahit..hehe]p/s :bagi yg dh pro mcm saya tak pyh minumair pun tak pe


3.campurkan ubat ke dalam makanan
hancurkan ubat tu, lepas tu bubuh dekat mknn favourite you all. Tapi paling senang ubat yang macam dalam gambar dekat bawah ni sebab tak susah2x nak hancurkan. Buka je kulit dia [kan dalamnya just serbuk2x] .p/s: ni adlh cara  saya masa kecik2x la..


4.Ingatlah orang tersayang [jom makan ubat!]
kalau ketiga2x  cara tak berkesan tak pe..cara ni msti brksn.kalau susah sangat nak telan ubat tu, mari kita main pschology dan motivasi diri sama2x you all nak sembuh demi orang tersayang kan.. Kesian tau org trsyg kalau you all sakit..so demi org trsyg confirm boleh punya la..
diharap lpz mmbaca entry you all akan jatuh cinta dgn ubat..kpda mereka kat luar sana yg tkt sgt nak mkn ubat ubh persepsi dan pemikiran you all semua jadikanlah ubat kawan dan bkn musuh..
'Ubat Didahulukan Kesihatan Diutamakan'.. 
'ingatlah orang tersayang anda mampu mengubahnya'..

p/s:saya sudah jatuh cinta dgn ubat,you all bila lagi??

jom makan ubat

~sukanya bila dia ceria~

0 comments: