Saturday 18 February 2012

Hantu dan Cara Menghalaunya

Posted by mibi

assalamualaikum..hari ini rasanya saya hendak buat artikel seram sedikit tentang hantu-hantu yang wujud dalam dunia melayu..sekarang kalau movie di malaysia je mesti cerita hantu..orang malaysia nie mmg suka cerita hantu ini.tapi bila nmpk hantu tidak suka pulak.pelik??


dahulu hantu-hantu ini pernah feymes sekejap la.tapi sekarang kita jarang dengar cerita cerita seram ini..maklumla zaman dah berubah dunia dah maju..so jangan terkejut la hantu pun ada FB..maybe sebab itu hantu sekarang sudah tidak ganggu manusia..maklumla busy dgn FB,chatting ini utk sblh pagi sblh malam pula maybe busy dgn tawaran berlakon..yela skrng kan cerita hantu tgh mndpt sambutan hangat.

bimbingan ibu bapa diperlukan utk kanak kanak di bawah umur 13 tahun.atas 13 dah boleh berfikir dgn waras.p/s:citer byk pun tak guna gak..entry ini hanya utk hiburan dan informasi bersama.
pontianak atau kuntilanak selalunya berasal dari perempuan yang mati dibunuh ketika mengandung anak.pontianak ini akan hidup kembali utk mmbls dendam kpd mereka yang terlibat dalam kes pembunuhanya.

cara untuk menghalaunya rasanya semua orang pun tahu kan.tepat sekali dengan menggunakan paku.spesis ini suka sgt ketawa,kalau terserempak dgn dia kita pum mestilah ketawa sama.kalau boleh cuba mengilai kuat dari dia.confirm dia tak ganngu kita.sebabnya dia anggap kita kawannyer.


pocong atau nama glamournya hantu bungkus.spesis mcm ini kerjanya hanya boleh melompat sahaja.makhluk ini seperti mayat dan dibungkus dgn kain kapan.biasanya hantu ini dijumpai di tanah perkuburan orang islam

.hantu ini mmg sng nak cari kelemahannya.kita hanya perlu buka tali pengikat di atas kepalanya dan tarik kain balutannya.sudah tentu dia malu apabila kainya ditarik.



toyol adalah belaan manusia dan digunakan oleh manusia untuk mencuri.cara seperti ini salah dan khurafat.biasanya toyol mencuri duit atau wang utk diberi kepada tuannya sebagai membalas jasa tuan yang membelanya.manusia skrg ini mcm dah tak ada benda lain je nak bela kan.toyol selalunya berada di kawasan kampung.

cara menghalaunya pula ialah bagi duit satu sen berguni guni.nanti dia igt duit emas.lepas tu dia pikul dan bawa balik bagi tuannya.lepas itu sah sah dia kena hambat maki hamun dgn tuannya sebab mana nak tukar duit satu sen sbyk itu.toyol cuma bertindak mengikut arahan.salah tuannya jugak sebab malas bekerja.



oke ini adalah hantu yang terakhir saya nak kongsi kepada you all.langsuir atau penanggal dipercayai menghisap darah yang keluar daripada ibu yang melahirkan anak.hantu jenis ini suka makan uri uri bayi dan isi perut yang tertinggal hasil daripada ibu yang melahirkan anak
.
#nak senang faham mknn asasi malaysia ialah nasi manakala langsuir mknn asasinya pula ialah darah.lepas makan mesti ada pencuci mulut.pencuci mulut atau snek makhluk ini ialah uri uri bayi dan isi perut.you all faham.

cara menghalaunya senang sahaja.cari badannya dan surukkan badannya yang tidak ada kepala itu.yang pasti jgn bagi hantu ini masuk semula ke badannya,menjelang subuh jika dia tidak dapat masuk ke badannya  dai akan mati terbakar.

segala yang dipaparkan dalam blogg ini kebenaranya belum disahikan.harap jangan ambil serius tntg hal ini.ini hanyalah cerita orang orang dahulu.harap maklum.


~sukanyabiladiaceria~

0 comments: